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ZWINGER
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The Happy Fainting of Painting |
Zwischen Bild und Buch: Materialsammlung Malerei
heute |
Zusammengestellt von Hans-Jürgen Hafner &
Gunter Reski |
3rd March to 5th May 2012 |
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Inserts: Franz Ackermann, Monika Baer, Sven Beckstette,
Barbara Buchmaier, John Chilver, HC Dany, Stephan Dillemuth, Helmut
Draxler, Michael Dreyer, Peter Duka,Thomas Flor, Heike Föll,
Markus Gutmann, Clemens Krümmel, Susanne Leeb, Olga Lewicka,
Alexander Lieck, Frank Maier, Klaus Merkel, Ariane Müller, Werner
Müller, Christian Nagel, David Reed, Magnus Schäfer, Martin
Schmidl, Rob Scholte, Rita Vitorelli, Marcus Weber, Axel John Wieder |
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Bilder: Peter Böhnisch, Nicole Eisenman,
Hermann Gabler, Joachim Grommek, Margarete Hahner, Richard Hawkins,
Nadira Husain, Jürgen Kisch, Jochen Klein, Michael Krebber, Kiron
Khosla, Michel Majerus, Bertold Mathes, Rebecca Morris, Anne Neukamp,
Henrik Olesen, Silke Otto-Knapp, Ward Shelley, Wawrzyniec Tokarski,
Klaus Winichner, Martin Wong, Katharina Wulff, Claudia Zweifel |
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The Happy Fainting of Painting ist keine Malereiausstellung. Gleichwohl
widmet sich die Schau aus praktischer und diskursiver Sicht den
Fragen der Malerei heute. Als mögliche Lagebestimmung versucht
die vielteilige Präsentation (aus Bild- und Textbeiträgen)
die Probleme und Potenziale eines "Dispositivs Malerei"
aufzufinden und zu beschreiben. Dieses Anliegen spiegelt sich dementsprechend
in einer recherecheartigen Präsentationsform wieder. Die gute
Nachricht ist, dass es die Malerei gibt. Wenn es heute - nach einem
knappen Boom-Jahrzehnt des Kunstmarkts - aber wieder leicht zu fallen
scheint, von der Malerei als der Königsdisziplin der Kunst
zu sprechen, trübt das ihre Aussichten in jede Richtung. Vielleicht
sind solche durch die Entwicklung der Kunst obsolet gewordenen Einschätzungen
aber einer kunstbetrieblichen Situation geschuldet, die zu lange
Preise mit Qualitäten verwechselt hat und anstelle einer ästhetischen
Kriteriendiskussion lieber einer Logik des Sortiments folgt.
Nicht, dass es die Malerei in den 1980er und 1990er Jahren nicht
bzw. nicht mehr gegeben hätte. Allein ihr Stand gerade in den
progressiven Kunstdiskursen der Zeit war prekär, ja vielleicht
unhaltbar geworden - mit durchaus ernsthaften Konsequenzen für
eine Praxis der Malerei wie für deren adäquate kritische
Diskussion. Anders gesagt, wurde ihr im Diskurs der Zeit bei laufender
Produktion jede Relevanz als Kunst abgesprochen. Was Befreiungsschläge
teilweise erst ermöglichte. Dieser "schwere Stand"
der Malerei damals wirkt bis heute nach. Jetzt, zwanzig Jahre später
erscheinen aber auch Zuschreibungen wie "progressiv" oder
"kritisch" zunehmend bedürftig, wohingegen ein Schlagwort
wie "postcritical" an Präsenz gewonnen hat.
So sehr sich die Malerei als Medium der Kunst wieder ins Recht
gesetzt sieht oder sah - ihre Relevanz im ästhetischen Diskurs
bleibt nicht nur deshalb prekär, sondern auch weil der Zustand
eines kritisch-progressiven Diskurses selbst prekär geworden
ist. In anderen Worten: es gibt keinen Malereidiskurs von Belang
mehr, weil es ihn im traditionellen Sinne gar nicht mehr geben kann.
Das Problem ist nicht auf die Malerei beschränkt, sondern betrifft
den Stellenwert des Mediums generell. Diesen Zustand gilt es mit
den Erfahrungen aus der spezifischen Geschichte, wie sie die Malerei
auszeichnet, aber produktiv zu machen. In einer Atmosphäre
zwischen Infodisplay, Wandzeitung, Thinktank, Grabbeltisch und Studierzimmer
geht es um Malerei genauso wie um den schweren Stand der ästhetisch-diskursiven
Auseinandersetzung - nach einer Dekade eines marktdominierten Kunstbetriebs.
The Happy Fainting of Painting hat aber keine Lust mehr über
Geld zu reden. Es geht vielmehr darum, blinde Flecken der Vergangenheit
wie der Gegenwart der Malerei und ihrer Diskurse aufzuspüren,
die Entwicklung neuer Fragestellungen und die Auflösung festgefahrener
Deutungsraster voranzutreiben. Lieber falsche Fragen als immer wieder
dieselben richtigen Antworten. Dem allgemeinen Vernehmen nach besteht
Diskussionsbedarf.
Hier einige Stichworte: Historische Genres & Gegenwärtige
Genealogien / Deskilling & Reskilling / Fehler gegen Können
/ Objekte & Bilder / das Bild als Objekt / Qualitäten des Malerischen
in anderen Medien / Lebendige Akademismen & Wiederholte Tode.
Ein Anspruch auf flächendeckende Erörterung ist nicht
gegeben. Die Präsentation basiert auf subjektiven Sichtweisen
von künstlerischer wie theoretischer Seite, die immerhin aber
ein gemeinsames Interesse an der produktiven Problematik speziell
der Malerei verbindet. Die Ausstellung ist auch Vorbereitung und
Teil eines geplanten umfangreichen Malerei-Readers, der 2013 erscheinen
wird.
Eine wesentliche Komponente der Ausstellung stellen sogenannte
Inserts in Postergröße dar. Diese Inserts werden von
rund 20 für das Projekt eingeladenen KollegInnen aus verschiedenen
Feldern des Kunstbetriebs bespielt und zu einer Art Pinbrett zusammengestellt.
Die Inserts beschäftigen sich individuell beispielsweise mit
Lieblingsmalern, aktuellen und vergessene Positionen der Malerei,
zeichnen stilistische Stammbäume (à la Alfred H. Barr,
Ad Reinhardt oder George Maciunas), Diagramme oder assoziative Bildzusammenstellungen
wie man sie von Aby Warburg oder André Malraux kennt oder
formulieren Statements zur Sachlage.
Zwischen Theorie und Praxis, Bild und Buch wird The Happy Fainting
of Painting von einer Auswahl von Gemälden ergänzt, die
für individuelle malerische Ansätze und Praktiken stehen.
Die Bilder fungieren gleichzeitig auch als Anschauungsmaterial und
sind unmittelbarer Reflexionsgegenstand eines Diskurses, den das
Projekt (wieder) in Gang bringen möchte.
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Anything but a proper painting show the exhibition The Happy Fainting
of Painting is dedicated yet to practical and theoretical questions
about painting today. A consciously diverse presentation (including
picture and text contributions) is to be understood as an attempt
to describe and clarify problems and potentials around "painting
as dispositiv". The multi-layered, research-like way of presentation
(as happens in this exhibition) suggests to correspond with its
matter.
Good news on one hand is maybe that painting is still there and
alive. On the other - right after a decade-long boom of the art
market - it appears maybe all too easy, to talk about painting again
as the art medium par excellence. This turning back to painting
actually doesn't bring actual perspectives for painting any further.
Possibly such again popular estimations / assessments are caused
by current developments in the field of art. Still they are based
more than anything else on economical settings, whereby too long
prices have been mixed up with quality. Within a general perception
of art ruled by the logics of market the exhibition offers instead
a renewed interest in aesthetic discussions and targets possiblties
for new criteria for contemporary painting (and art) discourse.
Its simply not true that painting hasn't been away for all over
the 90's or that it is not any longer present since the 80's. True
is that its standing at least in the "progessive" art
discourse back then days was precarious, or even worse, actually
seen as intolerable among the defining high-brow circles. This almost
total lack of acceptance and interest had ongoing consequences for
the practice of painting and its theoretical reflection. In other
words, painting was done because of its absence from critical discourse
and though that has lost completely any relevance and influence
on significant dicourses until today. Although no serious position
might consider painting as an obsolete medium nowadays, the situation
became even more complex: Twenty yeas later the concepts of "progession"and
"critique" themselves have become precarious or even neglectable
and find themselves in opposition to a recent trend of the "post-critical".
As much as painting re-established and gained accepted since the
late end of the 90's, its relevance in the aesthetic discourse is
still and even more so precarious because the whole framework for
a critical and progessive discourse changed massivly and partly
eroded. So the relation between practice and discourse is not any
longer an exclusive problem of the medium of painting. It relates
to the whole status of the concept of "medium" in general
(and therefore includes any other media as well). Yet it is the
very history of painting and its specific condition as a medium
and dispositv which allows to reflect its more or less some involuntary
self-re- inventions / definitions. As a unique example the condition
of painiting might be useful for a discussion about the current
state of artistic media and their theoretical reflection.
As an atmosphere between information displays, wallpaper, thinktank,
rummage table and study room this exhibition deals with real painted
images, an actual practice of painting and its position in the afore-
mentioned aesthetic-discoursive debate - even worse so after a full
decade in comtemporary art field more or less totally overruled
by the art market.
The Happy Fainting of Painting prefers not to talk about money
any longer. Its purpose is rather to look for and be aware the "blind
spots" in painting«s historical margins and today«s settings.
Moreover its goal is to suggest new questions and promote ways of
how to resolve deadlocked interpretation patterns. It seems there
is an urgent need for such a discussion in the moment. Here some
more related keywords: Historical Genres & Contemporary Genealogics
/ Skills versus Errors / Objects & Images / Painting as Object /
Painterly Qualities in other Media / Living Academisms & Reenacted
& Repeated Deaths of Painting. Of course all of this not meant to
be a complete canvassing or investigation. The presentation is based
on subjective approaches, including artistic and theoretical perspectives,
whereby both sides are sharing common interests in such productive
problems especially focused on painting. The show is part and preparation
of a planned publication about contemporary painting, published
in 2013.
One main visual part of the show will consist of so-called pinboard-like
inserts (probably poster-sized). These inputs will be compiled and
arranged by around twenty painter colleagues, art historians and
critics. Here might be displayed for example something like imagery
of favourite painters, short statements, forgotten positions, stylistic
pedigrees (like Alfred H. Barr, Ad Reinhardt or George Maciunas
did), diagrams or associative image clusters (maybe like those ones
Aby Warburg and André Malraux provided). Between theory and
practice, image and planned publication this show will be supported
by around twenty real paintings as well, which reperesent individual
painterly approaches and practices in significant contemporary ways.
These pictures are functioning simultanously as visual illustrative
material. They might be used as point of reflection among a discussion,
which hopefully will get inspired and initiated by this project.
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